Alleen voor de innercircle...

22 december 2015 - Jeruzalem, Israël

Maandagochtend 21 december.

We bezoeken vandaag de laatste heiligdommen van Jeruzalem. De Al Aqsa moskee, tegenwoordig vaak in het nieuws door de confrontaties die er plaatsvinden. En de rotskoepel, waar de rots ligt waar Abraham zijn zoon Jacob moest offeren. (Of Ibrahim en Ismael, aangezien het valt onder de islamitische heiligdommen).

Om terug te komen op de absurde wedloop in Jeruzalem. Deze heiligdommen liggen op een steenworp afstand van elkaar en de klaagmuur (het overblijfsel van de tweede grote tempel en de heiligste plek in het Jodendom) en de Rotskoepel & Al Aqsa moskee liggen zelfs naast elkaar. Technisch gezien overlappen ze elkaar zelfs, in de Thora staat namelijk dat de heilige tempel opnieuw opgebouwd moet worden en wel op de plek waar de vorige tempels stonden, waar nu alleen de klaagmuur van over is. Maar laat op die plek nou net de Rotskoepel en de Al Aqsa moskee staan. Geheel toevallig is het natuurlijk niet, aangezien alle religies dezelfde basis hebben en dus "vechten" om de heilige plekken. Voor de mensen geldt trouwens hetzelfde, ik ben er normaal vrij goed in maar in Jeruzalem kan ik de Palestijnen niet van de Israëliërs onderscheiden. Natuurlijk haal je de Europese "import" Israëliërs er zo uit, maar ik haal ze verder totaal door elkaar, was het niet voor een verdwaald hoofddoekje of keppeltje.

Helaas mag je de Al Aqsa moskee en de Rotskoepel alleen in als je Moslim bent, niet omdat het verboden is om als niet-moslim de heiligdommen te betreden, maar omdat er in het verleden incidenten zijn geweest waarbij geprobeerd is brand te stichten. Onze reisorganisatoren hebben al meerdere pogingen gedaan, maar je komt er echt niet in. Ik vraag of ik met mijn abaya uit Dubai een poging kan doen, maar het schijnt dat ze je echt ondervragen en je een Sura moet opzeggen als bewijs. Zoals Benjamin zegt: "Het gaat je echt nooit lukken". In de groepen voor ons hebben mensen het ook geprobeerd die vrij goed Arabisch spraken, maar het is niet gelukt.

Ik heb de avond ervoor geprobeerd de opening van de Koran te leren, maar ik onthou niet meer dan de eerste drie woorden.

Als we aankomen op het plein voor Al Aqsa en de Rotskoepel na een uitgebreide check door het Israëlische leger, realiseer ik me dat we veel te snel zijn doorgelopen en ik moeilijk nu nog het gewaad over mijn hoofd kan trekken midden op het plein. Toch pak ik de outfit uit mijn tas en trek hem zo onopvallend mogelijk aan op het plein. Ik doen een hoofddoek om en zet deze amateuristisch vast met speldjes. Ik geef mijn jas en tas af aan Malu en blijf achter met een klein tasje met mijn paspoort erin. Binnen een paar minuten staat er een angstvallig grote Arabische man voor me. "Are you Muslim" vraagt hij me.
Ik schrik er een beetje van, ik heb nog niet eens een poging gedaan ergens illegaal binnen te komen! Waarom spreekt hij me op dit plein aan. Ik besluit maar direct te kijken hoe ver ik kom, als hij er niets van gelooft kan ik altijd nog doen alsof ik nergens in wilde.

"Yes" antwoord ik zonder te twijfelen.
"Where are you from?"
"Holland"
"Show me your passport"
"You are from Holland and Moslim? Where is your father from?"
"Indonesia" reageer ik zonder te liegen.
"What is your fathers name?"
Ik denk na, hier kan ik niets van maken. "Indonesia" zeg ik nog een keer om tijd te winnen, maar hij wil echt een naam.
"Mohamed" lekker doorzichtig van me, kon ik niets originelers verzinnen?!
Hij heeft nog steeds mijn paspoort en is elke bladzijde aan het inspecteren.
"Do you know Arabic?"
"Shwiya" (een beetje)
"How do you read Quran?"
"In Dutch, I am still learning, it's hard"
Hij twijfelt, het is een raar verhaal maar mijn paspoort helpt me behoorlijk want ik heb behoorlijk wat islamitische landen erin staan. Hij stopt bij mijn stempel van De Arabische Emiraten en Marokko. Dan ziet hij het visum van Indonesië en het verhaal begin voor hem nu een beetje te kloppen.
"You know how to pray?"
"Yes" oops, ik ga nu de mist in. "You want me to pray here?!?" Vraag ik op een bijna beledigde toon.
"How many times do you pray?"
Yes! Trivia, ik weet genoeg feitjes over de Islam. "Five times"
Hij vraag me vervolgens of ik een sura kan, maar ik zeg dat ik die niet ken in het Arabisch. Dan begint hij over de geloofsgetuigenis en doet hem voor, ik reageer blijkbaar enthousiast genoeg met "yes yes sjahada!"
Hij geeft mijn paspoort terug en vraagt nog wat over de groep waar ik mee reis en wat ik hier met deze mensen doe en ik voel me echt wel redelijk geïntimideerd.
"Okay" zegt hij dan. "You can go into Al Aqsa mosque and the dome of the rock, but your friends are not allowed".

Victory! Hij pakt zijn walkie talkie en begint erin te praten. Blijkbaar is hij aan elke bewaker aanwezig aan het doorgeven dat ik geslaagd ben.

Als ik even later voor de rotskoepel sta is de bewaker inderdaad op de hoogte. Ik heb onderhand een irritante verkoper aan me hangen, en ze beginnen een gesprekje. Ik versta alleen dat de bewaker vraagt of dit die Indonesische is die naar binnen mag.

I'm in!

1. Sandra:
    22 december 2015
    Yessss! Ik kreeg gewoon kippenvel toen ik het las. Geweldig, oooow ik wou dat ik erbij was....
  2. Yuri:
    Kewl..
  3. Esther:
    22 december 2015
    Als t iemand lukt dan jij wel!
  4. Martine:
    23 december 2015
    Zo gewoon gelukt dus, geweldig