Nablus

30 december 2015 - Nablus, Palestina

Maandagavond in Nablus. We hebben een tour van Nabil gehad door de oude stad van Nablus en we eindigen in een soort café waar je shisha kunt roken en wat kunt eten. Het is eigenlijk een donkere grot maar blijkbaar is het ook een plek waar de intellectuele Palestijnse jongeren samenkomen.

De meeste jongens studeren of hebben gestudeerd, eentje is dokter, de ander advocaat. Ze spreken allemaal meerdere talen en interesseren zich in politiek, hierdoor komen er interessante discussies op gang die uren doorgaan. Heel duidelijk wordt wel dat dit echt een politiek conflict is, niets meer en niets minder. Israël wil ons graag doen geloven dat het over religie gaat, maar het is me meer dan ooit duidelijk dat religie hier los van staat. Om te beginnen zijn niet alle Palestijnen moslim, er zijn ontzettend veel christenen die ook onderdrukt worden waarvan ik er onderhand meerdere heb ontmoet. Daarnaast herhalen deze jongens ook meerdere malen: wij hebben niets tegen Joden, we hebben niet eens iets tegen Israëliërs. Ons probleem is de Israëlische regering.

De volgende dag bezoeken we de Human Supporters Association waar een van onze nieuwe Palestijnse vrienden werkt. HSA zet zich in voor de kinderen en tieners in Nablus, ze organiseren bijvoorbeeld zomerkampen, toneellessen, sportactiviteiten maar ook Engels en Franse les. De kinderen in Nablus hebben vaak veel geweld gezien en HSA geeft hen een kans weer gewoon kind te zijn. Neem vooral een kijkje op de website: http://www.humansupporters.org/ .

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl