Zou een paspoort handig zijn als je gaat reizen? - Ha Tien

5 november 2016 - Ha Tien, Vietnam

Donderdagochtend vertrekken we naar de haven voor de ferry naar het vaste land. De rit duurt ongeveer 1,5 uur en ergens halverwege komen we erachter dat de receptie van secret garden onze paspoorten niet terug heeft gegeven. In Vietnam hebben ze de gewoonte om je paspoort in te nemen bij hotels, daar kwamen we tot onze verbazing achter toen we na de eerste nacht in Ho Chi Minh gingen uitchecken en de receptionist onze paspoorten overhandigde.

We keken elkaar schaapachtig aan... "Uhm... hadden zij onze paspoorten ?!" Totaal niet bij stilgestaan dat we die de vorige avond blijkbaar hadden afgegeven en niet direct terug hebben gehad. Nou hadden we wel een reis van meer dan 30 uur erop zitten dus we vergaven onszelf maar. We waren wel een beetje in shock dat we blijkbaar niet eens doorhadden dat we onze paspoorten niet meer hadden. Ergens zei een stemmetje wel dat we onze paspoorten niet mogen afgeven volgens de Nederlandse wet...Vervolgens hebben we rustig in elk hotel onze paspoorten achtergelaten.

En nu zaten we dus midden op zee met het besef dat onze paspoorten nog op het eiland lagen. We kijken elkaar even in paniek aan, ok even nadenken... worse case scenario is dat we de volgende boot terug naar Phu Quoc moeten nemen. We zouden eventueel dan nog de boot van 13.00 terug kunnen nemen of anders een extra nacht op het eiland doorbrengen. Daar baal ik wel van, we zijn al een dag kwijt door die stomme ferry tijden en we zitten wel een beetje met tijdsdruk.

Maar ik heb echt weinig zin om nog 2 keer in deze misselijkmakende boot te zitten en er een dag aan kwijt te zijn. Naast me zit een Vietnamees kind op zijn moeders schoot te kotsen in een plastic zakje. Nee, heen en weer met de ferry is echt wel de laatste optie. Ik pak mijn werktelefoon (sorry Endemol, noodgeval!) en bel naar Secret Garden. Ik krijg het mannetje die wel een soort van engels spreekt aan de lijn en leg uit dat onze paspoorten daar nog liggen. Het duurt even voor hij het begrijpt en de herrie op de boot helpt niet mee. Blijkbaar is hij wel snugger genoeg om rond te snuffelen in zijn administratie en ik hoor aan zijn stem dat hij ze ziet liggen. "Sorry! Yes passport here"

Ik besluit een gok te nemen en zeg dat hij de paspoorten op de boot van 13.00 moet meesturen. Ik weet niet of dat slim is, op dit moment weet ik tenminste exact waar onze paspoorten zijn. Nu ga ik ze laten afgeven op een boot en bij de haven staan in de hoop ze in ontvangst te nemen? Het voelt in elk geval een stuk praktischer dan zelf heen en weer gaan met deze boot. Hij is gelukkig heel behulpzaam en voelt zich verantwoordelijk. Hij is immers vergeten ze terug te geven bij het uitchecken. Nu was het ook wel rommelig want de taxi kwam er net aan toen wij aan het uitchecken waren waardoor we niet goed hebben opgelet. Hij vraagt in welk hotel we zitten en of hij kan bellen als hij aankomt, maar ik heb natuurlijk geen Vietnamees nummer. Ik zeg dat ik over een uur terug bel als ik in Ha Tien ben aangekomen en dan iets met hem afspreek.

In de haven van Ha Tien is het chaos, het krioelt er van de mensen die ons een taxi willen aansmeren, levende krabben verkopen aan mensen die van de boot afkomen, kippen rennen in het rond. Ik ga op zoek naar een winkel waar ze simkaarten verkopen maar kom er al snel achter dat de haven twee kilometer van het centrum verwijderd is en hier niets is. Drie uur wachten bij de haven is niet praktisch, zeker als hij ons niet kan bereiken. We besluiten dat we maar moeten overnachten in Ha Tien, als we een hotel hebben dan kunnen we de receptie laten bellen met de man en lossen ze het samen maar op. Bovendien hebben we dan een duidelijke verblijfplaats waar onze paspoorten afgegeven kunnen worden.

Met enige moeite maken we een taxi chauffeur duidelijk dat we naar het River hotel gaan. Ha Tien is echt een doorreis locatie en er blijven nauwelijks toeristen hangen. Wij moeten wel blijven hangen want onze paspoorten zijn nog op een eiland een paar km van ons vandaan. Om even een beeld te schetsen, het River hotel is het meest luxe hotel van de stad... bij de receptie ligt het plafond open en moet je over bedrading heen stappen. De kamer is gelukkig wel groot en schoon.

Bij het inchecken leg ik de receptionist uit dat onze paspoorten nog op Phu Quoc liggen, haar Engels is redelijk slecht en ik bel ondertussen al knikkend naar Secret Garden waar ik ook een Vietnamees sprekende vrouw aan de lijn krijg. Ik duw mijn telefoon in de handen van de receptionist en ze beginnen druk Vietnamees tegen elkaar te praten. Als ze ophangen is het geregeld, onze paspoorten worden om 14.30 bij dit hotel afgegeven.

Mooi, dan gaan wij nu even lunchen. Doei he? Al met al hebben we ons misschien 30 seconde druk gemaakt om het vergeten van de paspoorten. Ik schaam me bijna dat ik ze zo makkelijk weer terug heb want hebben we er nu wel echt iets van geleerd? Niet echt, ik ga proberen ze niet meer af te geven.

We lopen door het centrum van Ha Tien, wat best een schattig stadje is met duidelijk Franse invloeden. Het lijkt bijna een beetje op New Orleans. Na een paar meter lopen we al tegen de neonlichten van een travel agency aan; "daily busses to Cambodia". Het zit er vol met backpackers en we informeren naar alle opties.

We willen nog de Mekong delta op, maar dat kan ook aan het einde als we weer terug zijn in Ho Chi Minh waar onze terugvlucht vertrekt. Ooit hadden we bedacht om nog wat Cambodjaanse eilandjes te doen in het zuiden, maar ik wil absoluut geen onnodige kilometers maken (dus eerst noordelijk de grens over, dan zuidelijk reizen en dan weer naar het noorden) daarvoor hebben we te weinig tijd, bovendien verliezen we een dag door dat we nu moeten overnachten in Ha Tien.

We zien dat er tochten worden aangeboden naar Koh Rong Saloem, een eiland waarvan we in Nederland al hadden uitgezocht dat we erheen wilde. Opeens is het dus toch mogelijk zonder een te grote omweg te maken en we besluiten dat te doen, omdat we de paspoorten nog niet in onze handen hebben durven we nog niks te boeken en we zeggen later terug te komen. We zien dat alle reizen om 06.00 of 12.00 vertrekken dus waarschijnlijk hadden we die dag toch niet direct door gekund, niet helemaal een verloren dag dus.

Onze paspoorten zijn netjes om 15.00 in het hotel en we gaan terug naar de travel agency. Ik check nog even het weerbericht en als ik zie dat ze nog steeds regen verwachten in het zuiden gooien we de planning op het allerlaatste moment toch nog om. We boeken een bus voor de volgende ochtend 06.00 naar Siem Reap om het Ankor tempel complex te gaan bezoeken. Iets wat al heel lang op mijn bucketlist (lekker, ja ik heb een bucketlist Yuri!) staat.

Gevoelsmatig liggen we redelijk op schema, we leggen 500 km af naar Siem Reap en komen dan redelijk hoog in Cambodja uit. We zullen vliegen van Siem Reap naar Hanoi, dat is wel duur maar anders kost het ons echt teveel tijd. Bovendien heb ik geen visum om Vietnam nogmaals in te reizen en per vliegveld kan ik dit denk ik het makkelijkste regelen. Als we in Hanoi zijn hebben we de halve reis (in KM) er al op zitten en we hopen dan pas een week onderweg te zijn.

Als referentiepunt hebben we dat we graag op 14 november in Hoi An willen zijn. In dit authentieke stadje vieren ze elke maand het volle maan festival door alle lichten uit te doen en lichtjes in de rivier laten drijven. Op 14 november is het volle maan en toevallig een super maan, de maan staat dan extreem dicht bij de aarde en is hierdoor heel groot. Verwachting is dat dit de grootste supermaan van deze eeuw zal zijn. Ook in Nederland kijken dus! X

1. Nanette:
    6 november 2016