Phu Quoc

5 november 2016 - Ha Tien, Vietnam

We zijn welgeteld 36 uur op Phu Quoc eiland geweest. Voor we aan deze reis begonnen drukten we elkaar op het hart dat we niet te snel wilde reizen, ons Maleisië trauma ligt nog vers in ons geheugen waarbij we als een gek door het land scheurden om in 3 weken compleet Maleisië te zien maar overal maar kort verbleven. De voornaamste reden dat we niets geboekt hebben vooraf was zodat we zelf alles konden beslissen en ergens wat langer konden hangen... Nog dagelijks vervloeken we onze tourguide Tan die ons nauwelijks de tijd gaf ergens rustig te verblijven.

Kijk ons nu. We hebben nog geen 24 uur op 1 plek doorgebracht. Onze eerste avond op Phu Quoc brengen we door bij Chez Carole, een klein resort met prive strand in een baai aan de jungle. Er zijn nauwelijks andere toeristen, maar uiteraard wel een Nederlands stel. Het maakt ook echt niet uit waar je heen gaat, je komt gewoon altijd wel een paar Hollanders tegen.

Wegens tijdgebrek besluiten we maar 1 nacht te blijven, maar omdat we in de avond zijn aangekomen willen we wel even de ochtend nemen om te relaxen.
We eten die avond op het strand en de volgende ochtend hangen we een beetje aan het zwembad en op het strand. Ik overleef ternauwernood een kwallenbeet van een gigantische kwal. Ok, ik was misschien slechts een meter de zee in en die kwal was wellicht maar een cm of 5...

Eigenlijk willen we het eiland die dag al verlaten maar de laatste boot vertrekt om 13.00 richting het vaste land en omdat we toch wel een eindje van de haven zitten gaat dat niet lukken. We besluiten dichterbij de haven een accommodatie te zoeken en komen in het toeristischere gedeelte van Long Beach uit waar we een schattig plekje vinden met een paar huisjes en super vriendelijk personeel. En voor de verandering spreekt 1 iemand hier ook Engels.

Vanuit hier zijn we in 15 min in de haven en kunnen we morgenochtend de boot nemen. Verder hebben we geen plan, gaan we de Mekong op? Of toch alvast door naar Cambodja waar ik nooit meer uit kom aangezien ik geen multiple entry visum heb? We veranderen elke minuut ongeveer van plan, maar dat heb je met complete vrijheid.

We gaan lunchen in een schattig klein tentje langs de weg en onderweg terug lopen we langs een travel agency, we hebben nog geen tickets voor de boot en hoewel we dat vast ook morgenochtend kunnen regelen bij de haven is dit toch weer een zorg minder. 5 man sterk zitten ze vertegenwoordigd in een mini kantoortje en niet eentje spreekt echt goed Engels, maar "Ferry" en "Ha Tien"  begrijpen ze.

We boeken twee tickets voor de volgende ochtend 10.00. We moeten over een uur terug komen om de tickets ophalen maar als we uitleggen dat we bij Secret Garden zitten zeggen ze heel enthousiast dat ze het wel komen brengen. Een uur later als we bij het zwembad liggen staan er inderdaad twee van de vijf meisjes in hun rode uniform voor onze neus met tickets in hun hand. Dat ging soepel. Wij zijn morgenochtend weer op het vaste land en moeten bedenken waar we eigenlijk heen willen.

We besluiten dat er in Ha Tien vast ook wel een travel office moet zijn en dat we daar kijken wat de opties zijn en welke vertrektijden daarbij horen.

1. Yuri:
    5 november 2016
    Mekong, for sure!! Kun je in drie dagen doen, en het eten valt gewoon in je boot. Veel plezier!! Xx